Syfte
* hitta och analysera tekniska lösningar utifrån ändamål och funktion
* identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar.
* Analysera drivkrafter bakom teknikutveckling.
Centralt innehåll
- Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning. Hur faserna i arbetsprocessen samverkar.
- Dokumentation i form av manuella och digitala skisser och ritningar med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt dokumentation med fysiska eller digitala modeller. Enkla, skriftliga rapporter som beskriver och sammanfattar konstruktions och teknikutvecklingsarbete.
Vad vill vi med projektet?
Du ska få en rolig och kreativ inblick i hur arbetet kring produktutveckling går till. Från ide till produkt. Du ska även få lägga stort fokus vid själva presentationen av gruppens produkt/uppfinning. Tänk utanför boxen. Våga försöka nya saker.
Uppdrag/utmaning- bedömning/presentation
Uppdraget består i att arbeta ut en lösning på ett för dig känt problem. Det kan vara att ta fram en helt ny produkt (uppfinning) eller att utveckla en redan befintlig produkt för att fylla ett behov.
Grupp:
I gruppen arbetar ni fram en uppfinning eller en produktutveckling som ni tycker löser ett problem i världen. Det kan vara i stort sett vad som helst. Utgå från egna eller andras erfarenheter. Fokus ligger på att hitta smarta tekniska lösningar. Det finns några punkter som ni måste göra i ert grupparbete.
1) Göra en modell av er uppfinning/produkt. Denna modell kan bestå av allt från en beskrivande ritning/skiss till en färdig prototyp.
2) Ni ska dokumentera ert arbete enskilt. Ifrågasätt era egna idéer för att föra arbetet framåt. Ex. löser uppfinningen/produkten ett verkligt behov? Är produkten möjlig att producera? Vad behöver vi veta för att kunna gå vidare med produkten/uppfinningen osv.
3) Intervjua en expert. Ta er ide till en expert inom just det område som er uppfinning/produkt riktar sig mot. Finns det en marknad? Vad tycker experten om er uppfinning/produkt? Osv
4) Planera och genomför en riktigt kreativ och säljande redovisning där ni är beredda på att få konstruktiv kritik. Var även beredd på att svara på frågor om er produkt/uppfinning.
Bedömning
Bedömningen är uppdelad i tre delar.
Presentationen, grupparbetet med dokumentation och de personliga tankegångarna och reflektionerna som dokumenterats. Bedömning sker efter nedanstående matris.
Teknik
|
E
|
C
|
A
|
* Muntlig redovisning * Arbetsprocessen * Reflektion (enskilt) |
Eleven kan genomföra mycket enkla
teknikutvecklings och konstruktionsarbeten genom att pröva möjliga idéer till
lösningar samt utforma enkla fysiska eller digitala modeller. Under
arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlings
alternativ som leder framåt. Eleven gör enkla dokumentationer av arbetet med
skisser, modeller eller texter där intentionen i arbetet till viss del är
synliggjord. |
Eleven kan genomföra mycket enkla
teknikutvecklings och konstruktionsarbeten genom att pröva och ompröva
möjliga idéer till lösningar samt utforma utvecklade fysiska eller digitala
modeller. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven
handlingsalternativ som med någon bearbetning leder framåt. Eleven gör
utvecklade dokumentationer av arbetet med skisser, modeller eller texter där
intentionen i arbetet är relativt väl synliggjord. |
Eleven kan genomföra mycket enkla teknikutvecklings
och konstruktionsarbeten genom att systematiskt pröva och ompröva möjliga
idéer till lösningar samt utforma välutvecklade fysiska eller digitala
modeller. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven
handlingsalternativ som leder framåt. Eleven gör välutvecklade
dokumentationer av arbetet med skisser, modeller eller texter där intentionen
i arbetet är väl synliggjord |
Under arbetets gång så vill jag att du använder nedanstående matris för att utvärdera din egen insats. Reflektera gärna kring detta i ditt häfte.
|
Nivå 1 |
Nivå 2 |
Nivå 3 |
Nivå 4 |
Nivå 5 |
Nivå 6 |
Lärande Idéutveckling |
Jag prövar mina idéer och utvecklar dem
till något värdeskapande. |
Jag bearbetar min kunskap och använder mig
av den för att förverkliga mina och andras idéer. |
Jag förklarar min idé på ett tydligt sätt i
en projektplan. |
Jag gör en riskbedömning och löser problem
som uppstår. |
Jag överger, vidareutvecklar och/eller
byter idéer ensam eller i grupp. |
|
Inflytande och Ansvar Projekt– planering |
Jag deltar aktivt i planering och
utvärdering. Jag är en god deltagare när någon annan leder projektet. |
Jag organiserar arbetet och har strategier
för mitt lärande. |
Jag accepterar att förutsättningar ändras. |
Jag visar tålamod och uthållighet. Jag ger
inte upp. Jag vågar ta risker! Jag ser hinder som utmaningar. |
Jag sätter mina behov före min lust. (Jag
kontrollerar mina impulser) |
Jag visar att jag kan leda ett projekt,
påbörja och avsluta det. Jag kan stå tillbaka och låta någon annan leda
gruppen. |
Samhälle och miljö Handlings- kraft |
Jag agerar i god tid så att jag inte ligger
efter med mina uppgifter. |
Jag tar ställning på demokratiska möten. |
Jag tar kontakt med människor och företag
som kan hjälpa mig vidare i mitt arbete. |
Jag uppmuntrar andra att vara
handlingskraftiga. |
|
|
Tidsramar/planering
L1 Presentation och planering av projektet Visning av programmet ”uppfinnarna” och diskussion kring dessa uppfinningar. Gruppindelning. Börja spåna på idéer. Läxa till nästa gång 3st idéer |
L2 Ingenjörernas produktutvecklingscykel. Se problemlösarna. Ni tar upp de idéer som ni hade i läxa att göra. Gruppen väljer ut en av uppfinningarna/produkterna som ni vill arbeta vidare med. Börja jobba och glöm inte att dokumentera. Kom överens i gruppen om vad ni gör till nästa gång. (läxa) |
L3 Börja med att återkoppla till LPP och arbetsbeskrivningen. Har ni gjort allt ni ska? Fortsätt med arbetet kring produkten. Ta fram en prototyp/modell/förklarande ritning. Vem är er expert? Hur, var, när ska kontakten tas med experten? Glöm inte att dokumentera. Både i grupp och personligt. Fundera på hur ni ska göra er presentation. Vad bestämmer gruppen för läxa till nästa gång? |
L4 Se L3 och planera för att knyta ihop säcken. Gruppen lägger stor vikt vid att planera presentationen. |
L5 Presentationer. 5-10min per grupp. |
|
Kommentarer
Tidsplaneringen är ett förslag som eventuellt går att utöka en lektion om ni känner att det verkligen behövs. Ni kanske inte hinner klart med en färdig ide men det spelar mindre roll. Det är arbetsprocessen och presentationen av er ide som är det viktiga. Lycka till och ha roligt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar