Detta ska du kunna till provet i optik (ljus)
Ljusets egenskaper:
Veta vad en
ljuskälla är
Kunna förklara vad
ljus är
Ljusets reflektion
Förklara vad som
menas med reflexion
Kunna beskriva
reflektionslagen
Veta vad bännpunkt
är
Kunna förklara
skillnaden mellan en konkav och konvex spegel
Ljusets brytning:
Kunna beskriva
ljusets brytning
Veta vad
totalreflektion är
Kunna förklara
skillnaden mellan en konkav och konvex lins
Kunna beskriva ögat
Färger
Känna till hur och
varför ett prisma kan bilda spektrum
Kunna förklara
varför ett par röda skor ser röda ut
Veta att färger är
ljus med olika frekvens
Veta vad polariserat
ljus är
Instuderingsfrågor optik
1. Vad är en ljuskälla?
2. Vad är vitt ljus?
3. Hur kan vi se föremål som inte är
ljuskällor?
4. Ge ett exempel som visar att ljus är
energi.
5. Vilken är ljusets hastighet i luft
(vakuum)?
6. Varför uppstår skuggor?
7. Candela, lux och lumen är tre enheter
som beskriver ljus. Vad beskriver de?
8. Vad är det för skillnad på diffus och
speglande reflektion?
9. Hur lyder reflektionslagen? Beskriv
den även med en bild.
10. Du ska kunna begreppen konvex,
konkav, parallella strålar, brännpunkt, brännvidd, fokus.
11. Rita strålgången när parallella strålar
reflekteras i en konkav spegel.
12. Vad används konkava speglar till?
13. Rita strålgången när parallella
strålar reflekteras i en konvex spegel.
14. Vad används en konvex spegel till?
15. Vad menas med att ett ämne är optiskt
tätare?
16. Hur bryts ljuset när det går från ett
optiskt tunnare till ett optiskt tätare ämne? Varför sker detta?
17. Hur bryts ljuset när det går från ett
optiskt tätare till ett optiskt tunnare ämne?
18. Vad är totalreflektion?
19. Rita parallella ljusstrålar som går
genom en konvex lins.
20. Rita parallella ljusstrålar som går
genom en konkav lins.
21. Ge några exempel på när linser
används.
22. Beskriv hur ögat är uppbyggt och hur
det fungerar.
23. Hur uppkommer en regnbåge?
24. Beskriv hur vi kan se olika färger.
25. På vilka två sett kan man beskriva
ljuset
26. Vad är polariserat ljus?
27. Vad är laserljus?
Instuderingsfrågor optik
1. Vad är en ljuskälla?
2. Vad är vitt ljus?
3. Hur kan vi se föremål som inte är
ljuskällor?
4. Ge ett exempel som visar att ljus är
energi.
5. Vilken är ljusets hastighet i luft
(vakuum)?
6. Varför uppstår skuggor?
7. Candela, lux och lumen är tre enheter
som beskriver ljus. Vad beskriver de?
8. Vad är det för skillnad på diffus och
speglande reflektion?
9. Hur lyder reflektionslagen? Beskriv
den även med en bild.
10. Du ska kunna begreppen konvex,
konkav, parallella strålar, brännpunkt, brännvidd, fokus.
11. Rita strålgången när parallella strålar
reflekteras i en konkav spegel.
12. Vad används konkava speglar till?
13. Rita strålgången när parallella
strålar reflekteras i en konvex spegel.
14. Vad används en konvex spegel till?
15. Vad menas med att ett ämne är optiskt
tätare?
16. Hur bryts ljuset när det går från ett
optiskt tunnare till ett optiskt tätare ämne? Varför sker detta?
17. Hur bryts ljuset när det går från ett
optiskt tätare till ett optiskt tunnare ämne?
18. Vad är totalreflektion?
19. Rita parallella ljusstrålar som går
genom en konvex lins.
20. Rita parallella ljusstrålar som går
genom en konkav lins.
21. Ge några exempel på när linser
används.
22. Beskriv hur ögat är uppbyggt och hur
det fungerar.
23. Hur uppkommer en regnbåge?
24. Beskriv hur vi kan se olika färger.
25. På vilka två sett kan man beskriva
ljuset
26. Vad är polariserat ljus?
27. Vad är laserljus?
Ljusstyrka och belysning
Ljuskällor och varför vi ser föremål med olika färger
Reflektionslagen
Ljusets brytning
Linser
Spektrum (ljusets brytning i ett prisma)
Ögats funktion
Ljusets natur
LPP LJUD och LJUS
Syfte
Du ska
utveckla din förmåga att:
-
granska
information, kommunicera, ta ställning i frågor som rör energi, teknik, miljö,
samhälle
-
genomföra
undersökningar
-
använda
fysikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara i naturen
och samhället.
Undervisningsmål (Centralt innehåll)
Målet med
detta arbetsområde är att du ska lära dig följande:
-
aktuella
samhällsfrågor i fysik
-
hur
ljud uppstår och breder ut sig
-
ljudets
egenskaper
-
ljudmiljö
som påverkar hälsan
-
ljusets
utbredning, reflektion och brytning
-
olika
optiska instrument t.ex. kikare
-
hur
ögat uppfattar färg
-
örats
och ögats delar (anatomi)
-
historiska
och nutida upptäckter inom fysiken
-
undersökningar
och laborationsrapporter
Undervisning:
Genomgångar,
experiment, prov m.m.
Bedömning
Det jag
bedömer är hur väl du:
-
använder
rätt begrepp
-
förklarar
samband
-
deltar
i diskussioner vid genomgångar, experiment etc.
-
genomför
experiment och skriver laborationsrapporter
-
genomför
provet
E
|
C
|
A
|
||
Begrepp och samband
|
Du använder
de flesta begrepp och samband rätt i enkla resonemang om ljud och ljud.
|
Du kan
begreppen och sambanden sätter in dem i ett sammanhang. Du kan föra
utvecklade resonemang (förklaringar) om ljud och ljud.
|
Du kan
begreppen och sambanden och sätter in dem i flera rätta sammanhang. Du kan föra välutvecklade resonemang
(förklaringar) om ljud och ljud.
|
|
Samtal
|
Du
deltar i diskussioner. Du kan söka naturvetenskaplig information.
|
Du
ställer och svarar på frågor och för på så sätt diskussionen framåt.
|
Du
ställer och svarar på frågor och för på så sätt diskussionen framåt och även
fördjupar dem.
|
|
Laborationer
|
Du
deltar i laborationer på ett säkert sätt och skriver laborationsrapporter med
enkla slutsatser.
|
Du
deltar i laborationer (som du själv planerat) på ett säkert och rätt sätt och
skriver laborationsrapporter med välutvecklade slutsatser.
|
Du
deltar i laborationer på ett säkert, rätt och även effektivt sätt och skriver
laborationsrapporter med välutvecklade slutsatser och ev. felkällor och även
ev. förbättringar.
|
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar